Wingfoil wing: 8 sjekkpunkter for lufttrykk og pumpe opp
Veiledning for hvordan pumpe opp en wing/winge for wingfoil og sikre riktig lufttrykk. Dette er noe alle bør/må vite før wingen pakkes ut og brukes. Les steg for steg i denne veiledningen og se filmene (bruk “teksting” knappen i YouTube for å oversette). Legg gjerne inn din kommentar nederst på siden.
Videoer til hjelp
1. Forberedelse
- Finn et egnet område: Sørg for å være på en ren, flat overflate uten skarpe gjenstander som kan skade vingen.
- Ta ut vingen fra baggen: Finn baggen som inneholder vingen, og legg den på bakken. Åpne baggen forsiktig og trekk ut vingen.
2. Utpakking
- Legg vingen flatt ut på bakken: Rull vingen helt ut slik at alle panelene og blærene (luftkamrene) er flate. OBS: Hvis du ikke ruller ut kan blæren inne i vingen vri seg som kan forårsake at det går hull.
- Sjekk for skader: Før du begynner å pumpe, inspiser vingen for eventuelle skader eller hull. Sjekk spesielt sømmer og ventiler.
3. Klargjøring for pumping
- Finn ventilen: De fleste wingfoils har en stor ventil for hovedblæren (leading edge) og noen ganger en separat ventil for strut (midtblæren).
- Hovedblæren: Ventilen på hovedblæren er den som alltid brukes til å pumpe opp. Åpne evt. lukkemekanismen til luftslangen som går midtblæren slik at luften strømmer inn i denne (lukkes etter du er ferdig å pumpe ferdig).
- Åpne ventilen: Skru av ventilhetten, og sjekk at ventilen er satt i riktig posisjon for pumping. Vanligvis er dette en posisjon der luft kan fylles inn, men ikke slippe ut med en gang du fjerner pumpen.
- Koble pumpen til ventilen: Fest pumpeslangen til ventilen ved å trykke den godt på plass. Noen pumper har en låsemekanisme for å sikre en tett kobling.
4. Pumping
- Begynn å pumpe: Start med å pumpe rolig og jevnt. Avhengig av vingen kan det være relativt raskt å få nok luft i den.
- Unngå vridning av blæren: For å unngå en vridning av blæren er bedre å lukke klemmen til struten, blåse opp leading edge først (uten fullt trykk, bare slik at den tar form), deretter åpne klemmen til struten og fortsette oppblåsingen som angitt.
- Masser ut folder og ujevnheter: Et av de viktigste punktene ved oppblåsingen! Ofte vil blæren være litt vridd inne i selve wingen når du pumper opp. Derfor må du passe på å massere ut alle folder som du ser mens du pumper opp wingen. Blæren vil dermed finne sin plass mye bedre mot den velformede forkanten.
- Overvåk trykket: De fleste pumper har en trykkmåler (manometer), men disse kan aldri stoles på 100% fordi noe av mekanikken i dem kan være ødelagt som resulterer i feil visning.
- Generelt lufttrykk: Wingfoils skal typisk ha et lufttrykk på mellom 6-8 psi, men dette varierer avhengig av modell og størrelse på vingen. Sjekk produsentens anbefalinger (ofte merket på vingen eller i manualen) for riktig psi-nivå.
- Vinger uten anbefalt PSI: Winger fra Gong og andre rimelige winger som ikke har beskrevet anbefalt lufttrykk bør ikke pumpes opp mer enn max 7,5 psi. Til slike tilfeller les anbefalingene beskrevet i neste punkt.
4b. Stol aldri på trykkmåleren
- Påliteligheten til måleren er inkonsekvent på de fleste pumper som er tilgjengelige på markedet.
- Målerens pålitelighet er ikke garantert på en kvalitetspumpe, da lufttettheten til slangen raskt kan forringes når spissen slipes ned.
- Oppblåsingsventilen har en tilbakeslagsventil som ikke tillater trykkavlesning uten å blåse opp vingen ytterligere. I tillegg beveger målenålen seg raskt, noe som gjør det vanskelig å lese trykket nøyaktig.
- Hvordan du kobler pumpen til vingen påvirker også avlesningen. For eksempel, hvis bajonetten på slangen ikke er riktig tilkoblet (ikke låst med en kvart omdreining), kan det være en trykkforskjell på 3 PSI sammenlignet med en riktig låst bajonett.
Ta med flere pumper med målere til stranden og ta en test, du kan bli overrasket over variasjonene fra en pumpe til en annen. Og merk at en forskjell på 2 PSI allerede er betydelig for vingens trykk. Det samme gjelder elektriske pumper, som ofte viser 2 PSI mer enn målerne på manuelle pumper. I motsetning til deg, vil ikke den elektriske pumpen stoppe når vingen er tydelig synlig oppblåst nok.
Videre, som forklart tidligere, er det ideelle trykket spesifikt for hver vinge. Å referere til en PSI-måling på en måler kan forårsake forvirring under en økt, for eksempel å blåse opp vingen på 6 m² til det vanlige trykket på vingen på 4 m².
4c. Visuell kontroll av lufttrykk
For å sikre at wingen har riktig lufttrykk, fordi måleren kan vise feil og hvor PSI ikke er oppgitt av produsenten, kan du bruke følgende fremgangsmetode…
4d. Nyttig å vite
Hvor mye luftrykk det skal være i en winge bestemmes blant annet av diameteren på wingen. Hvis diameteren på en 4m2 winge er halvparten så stor som på en langt større winge, vil det si at lufttrykket i den store wingen (som da er dobbelt så stor) skal ha dobbelt så stort lufttrykk. Dette er grunnregelen. Er mer detaljert forklaring finner du her…
Dette rent fysiske resonnementet er uunngåelig, uavhengig av modell eller merke på vingen din. Forholdet mellom spenning, trykk og diameter forklarer også hvorfor et blærebrudd på grunn av overtrykk alltid oppstår på den bredeste delen (som er forkanten av kiten/vingen din i et åpent system med én pumpe). Dette er grunnen til at spesifikke forsterkninger og sammenstillinger brukes på denne delen av vingen din.
5. Fullføring av pumping
- Koble fra pumpen: Når vingen har nådd ønsket trykk, trekk pumpeslangen forsiktig av ventilen. Hvis ventilen har en låseposisjon, må du raskt sette den til en posisjon der luften ikke kan slippe ut.
- Lukk ventilen: Skru ventilhetten ordentlig på plass for å sikre at ingen luft slipper ut
6. Sikre struten (om nødvendig)
- Noen vinger har en separat strut-blære: Dersom din wing har det, må du også pumpe denne opp. Følg samme prosedyre som for hovedblæren.
7. Sjekk vingen
- Inspiser vingen: Når vingen er fullt oppblåst, ta en rask sjekk for å sikre at den ser riktig ut og at alle deler er stramme.
- Sjekk for jevnt lufttrykk: Pass på at vingen føles stram, men ikke overstresset. Den skal ha en fast følelse uten å være overoppblåst.
8. Etter bruk
- Slipp ut luften forsiktig: hold klemmen mellom leding edge og strut lukket og åpne kun ventilen på struten. Bruk hånden til å skyve luften utover fra enden av lamellen mot ventilen. Dette gjør at blæren kan holde sin plass mot forkanten.
Når lamellen er helt tømt, åpner du ventilen på leading edge. - Rull vingen pent sammen: Start fra tuppene av vingen og rull inn mot midten for å unngå at luft blir fanget under rullingen. Pakk den inn i baggen igjen når all luft er ute.
Veiledningen er sponset av:
Vindskolen er kun et eksempel på en aktuell sponsor. Sponsors informasjon som tekst her…
Ny serie av veiledere
Denne veilederen er tenkt å være den første i rekken av en ny serie veiledninger fra SBF.
Betingelser og vilkår for lån og leie
SBF har gjennom sin erfaring med lån og utleie av klubbens utstyr satt sammen betingelser for dem som skal låne eller leie utstyr du finner her…